English English Swedish Swedish Thai Thai

Bilder från ett “nyöppnat” land

Per Damsberg och Barbro Rehnberg har besökt Myanmar och förmedlar här en del intryck via text och bilder.

Att resa berikar, man får nya intryck, insyn i andra kulturer, träffa människor. Att resa till Myanmar/Burma har satt spår i våra liv.

Myanmar är ett ungt turistland. För ett par år sedan besöktes landet av cirka 300.000 turister, nu räknar man med omkring 1.000.000 besökare. Det är självklart att man inte hunnit bygga hotell m.m. för alla dessa människor. Inte heller vägarna är så bra ännu.
Man
arbetar på det.

Vi flög och åkte båt mellan de olika platser vi besökte samt taxi för närbelägna ställen.
Vi startade i Bangkok och landade i Yangon, den största staden i Myanmar, dock inte huvudstad. Därefter fortsatte vi med flyg till Bagan. Från Bagan tog vi båt till Mandalay på floden Ayeyarwaddy. Den färden tog 14 timmar, sedan fick vi vila.

Från Mandalay tog vi flyg till Heho/Inle lake och därifrån till Yangon och Bangkok. Resan tog 10 dagar.

Myanmar är ett buddistiskt land. Därav följer att vi fick se många pagoder/stupor. Gamla och nya, byggda i tegel med eller utan guld.

Floden Ayeyarwaddy, som är en av de största floderna i Myanmar, användes till mycket. Frakta folk, bilar, teakstockar. Barnen åkte skolskjuts till skolan. Bosättningar och odlingar fick vid högvatten flyttas högre upp på stranden. Dessutom såg vi hur man vaskade guld ur floden. Beredningen av guld såg vi sedan i Mandalay.

Mandalay ligger långt norrut, därav har staden ett svalare klimat. Mandalay har varit engelsk besittning under många år, det märktes på arkitekturen. Vi gjorde en dagsutflykt till Pyin Oo Lwin. Det var engelsmännens sommarparadis med sitt svalare klimat. Speciellt med Pyin Oo Lwin är att där används fortfarande häst och vackert målade vagnar som transportmedel.

Från Mandalay flög vi till Heho f.v.b. till Inle Lake. Ett stort sjösystem där man bor i hus på pålar, odlar frukt och grönsaker på uppbyggda öar, tar båten till arbete och skolan, tvättar kläder och tvagar sig i sjön.
Naturligtvis fanns där pagoder också. Vi såg hantverk som guld- och silversmide, cigarrtillverkning, utvinning av tunna trådar ur lotusblommans stjälkar. Man vävde tyg av dessa trådar.

Fiskarna ror sina båtar på ett särskilt sätt. Man står i fören på båten på ett ben. Den andra foten snor man runt en åra och ror med den. I händerna håller man håv och ytterligare en åra, som man slår på
vattnet med, fisken kommer upp till ytan och fångas med håven.
Inle Lake är något extra!

Vi slutade vår resa i Yangon. Besåg gamla stan, gick till Strand Hotel som jämförs med Raffels Hotel i Singapore. Såg Aung San Su Kyis bostad där hon satt i husarrest. Besökte hennes kontor. Åt en fin buffé och såg teater på Karaweik.

Vi träffade fina, glada människor som ville visa sitt land.
Sedan återstod resan tillbaka till Bangkok och Hua Hin.

Gå gärna in på Wikipedia och läs om landets namn och historia, ekonomi, naturtillgångar, folkslag och språk!

Några saker att tänka på:
– Visum behövs – de flesta resebyråer hjälper till. Läs mer på Myanmars ambassads hemsida.
– Tag med US-dollar. Lokal valuta kan växlas in på flygplatsen. Det finns inga bankomater.
– Myanmar är ett nytt turistland – bra hotell finns det för få av.
– Tag med en ficklampa – det är mörkt på kvällarna.
– Var ute i god tid – planeringstiden är längre än till övriga länder runt Thailand.
– Klädsel

Barbro Rehnberg