Vi i Samorganisationen för svenskföreningar i Thailand fortsätter arbetet med att uppmärksamma problemet att svenska pensionärer i Thailand betalar skatt till Sverige men får i princip inget för skatten.

I stället kämpar många med de höga kostnaderna för privat sjukvårdsförsäkring. En stor andel av pensionärerna i Thailand saknar tyvärr sjukvårdsförsäkring.

Ett led i arbetet är att skriva debattartiklar till svenska media. Expressen har idag publicerat en sådan artikel, se länken https://www.expressen.se/debatt/

Sprid gärna denna information!

Vänliga hälsningar

Information från svenska konsulatet om ändrade öppettider under denna veckan.

Please be informed that all the Swedish Consulates in Thailand, Laos, Myanmar and Taiwan will be closed on Thursday, 24 May and Friday, 25 May due to a joint conference.
The Consulates will open during regular hours from Monday 28 May.

Vänligen notera att alla svenska konsulat i Thailand, Laos, Myanmar och Taiwan kommer att vara stängda torsdagen den 24 maj och fredagen den 25 maj med anledning av en gemensam konferens.
Konsulaten öppnar igen som vanligt från måndagen 28 maj.

Ordinarie Besökstider / Visiting hours
Måndag - Fredag: 8,00 - 12,00 (On 9,00 - 12,00) Monday - Friday: 8,00 - 12,00 (Wen 9,00 - 12,00) För helgdagar, var god se vår hemsida.

Information om visum till Thailand:

Du kan läsa här om de olika typer av visum som finns i Thailand.

Här hittar du exempel på visumkrav för olika situationer.

Information om hårdare regler för over-stay.
Thailändska myndigheters information.

Nyheter inom visumområdet, januari 2016.

Information om nya 6-månaders turistvisumet, november 2015.
Här är information om visumet från thailändska ambassaden i Köpenhamn.

PowerPointpresentation om visum.

Har du frågor om visum till Thailand? FaceBook har gruppen Visum Thailand, där du kan ställa frågor. Och få bra svar!

Immigrationen har öppnat nytt kontor

Den 9 maj 2017 öppnade thailändska immigrationen sitt satellitkontor i Bluport. Nere i bottenvåningen mellan Krungsi Bank (gula) och Siam Commersial bank (lila).

I detta kontor kan man göra 90-dagars rapport och dessutom kan personer som reser in med turistvisum (60 dagar) eller Visa Exemption (d.v.s. 30 dagar utan visum) söka en förlängning (extension) på 30 dagar.

10-årsvisum

Thailands nya 10-årsvisum i korthet:

– Endast för personer över 50 år

– Berättigade att kunna få visumet är invånare i dessa 14 nationer: Japan, Australien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Norge, Schweiz, Sverige, Storbritannien och Nordirland, Kanada och USA.

– Man måste ha minst 3 miljoner baht på thailändskt bankkonto,
eller en kombination av 1,8 miljoner baht i banken och en inkomst på minst 1,2 miljoner baht

– 3 miljoner baht måste hållas på kontot i ett år, kan reduceras till 1,5 miljoner baht under vissa förutsättningar (lägenhetsköp, bilköp)

– Utdrag ur brottsregister från landet som utfärdat pass

– Sjukförsäkring i thailändskt bolag, med Öppenvård minst 40.000 baht, Sjukhusvård inte mindre än 100.000 baht

– Ej tillåtet att arbeta

– Obegränsat antal inresor, gäller i 5 år

– Avgift för visumet är 10.000 baht

– 90-dagars rapport krävs fortfarande

– Visum utfärdas i två 5-årsperioder

Det nya Non O X-visumet kommer att vara tillgängligt från och med den 11 augusti.

Visumet Non O X ersätter inte den nuvarande årliga pensionsförlängningen. Det vill säga de som förlänger varje år på immigrationskontoret kan fortsätta med det.

Om detta visum utfärdas av immigrationskontoret eller av thailändska ambassaden förtäljer inte historien just nu.

Nytt om 24-timmarsregeln!

När det gäller skyldigheten att anmäla sin ankomst inom 24 tim till immigrationskontoret
på vistelseorten gäller för Hua Hin följande:

Endast husägare behöver anmäla sig. Och bara nya husägare. Bor man på samma adress år efter år
är det den adressen som gäller som registrering tills man anmäler flyttning. Bor du på hotell, då har hotellet ansvaret att göra anmälan. Uppgifterna har bekräftats av tjänstemän och chefer på immigrationskontoret och Svenska konsulatet i Hua Hin samt av resenärer som anlänt till Hua Hin under september-oktober. Skriftlig information finns inte.
Vid förfrågan hos immigrationen på Suwarnabuhmi flygplats i Bangkok uppges att ingen som fyllt i sitt Arrival Card behöver göra anmälan på vistelseorten också. Men det är den lokala tillämpningen vi har att förhålla oss till.
24-timmarsrapporteringen har inget med typ av visum att göra. Den grundar sig i myndigheternas behov av kontroll och ambition att hålla reda på exakt var varje utlänning som kommer till Thailand befinner sig. Det gör man dels genom det Arrival card som alla fyller i på flyget och lämnar till immigrationspolisen i passkontrollen, dels genom att alla som tar emot utländska gäster – hotell, husägare, guesthouses, ägare av lägenheter,m.fl. – rapporterar till immigrationen på den ort de befinner sig.

Nytt pass?
Överflyttning av stämplar från utgånget pass till nytt kostar i Hua Hin 500 THB. Kvitto ges inte.
Intyg för överflyttningen utfärdat av ambassad eller konsulat behövs inte.

Resa utan visum
På thailändska ambassadens hemsida står att utlänningar inte får vistas mer än 30 dagar i Thailand utan visum
Sedan ett par år tillbaka är det dock möjligt att förlänga detta tillfälliga uppehållstillstånd med ytterligare 30 dagar på lokala immigrationskontor i Thailand. Den informationen har inte nått ut till dem som behöver veta det.  Således har flygbolagen börjat kontrollera att resenärer har biljett för hemresa. De kan vägra släppa ombord eller tvinga resenären att köpa ny biljett, med utresa inom 30 dagar, om inte visum finns. Ni som åker utan visum men tänker stanna mer än 30 dagar: Kolla för säkerhetsskull med ert flygbolag att det godkänns!

Tuffare regler vid overstay

Det thailändska inrikesministeriet har beslutat om hårdare åtgärder mot dem som stannar längre än deras visum tillåter. Nedre gränsen för att drabbas av de hårdare sanktionerna är om man självt anmält sig och överskrider sitt visum med mer än 90 dagar. Då får man inte återvända till Thailand inom ett år.

Är överskridandet längre så kan man drabbas av upp till 10 års inreseförbud.

Ytterligare information hittar du här. Information från de thailändska myndigheterna finns här. Översiktlig visuminformation med nyheter hittar du här.

Nytt 6-månaders turistvisum

Sedan den 13 november 2015 finns ett nytt 6 månaders turistvisum, som ersätter det gamla turistvisumet med double respektive
triple entries.
Det nya kräver utresa ur landet efter 60 dagar och efter 120 dagar. Det är också förknippat med bl a  ekonomiska krav, 57 000 SEK (kursberoende) i bankmedel. Mer information finns här: www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/36

Det gamla turistvisumet med single entry finns kvar. Med det får man vistas  60 dagar i Thailand, men har möjlighet att förlänga med ytterligare en månad på immigrationskontoret.

Allmänt om visum – läs mer här!

Direktansökan i Thailand om ett-års pensionärsvisum – Non Imm. O – kan sedan 1 oktober 2014 bara göras på immigrationskontoret i Bangkok, när det gäller boende i Hua Hin. Läs mer här.

Både Thailändska Ambassaden i Stockholm och konsulatet i Göteborg kräver numera personligt besök för alla typer av visum – även 3 månaders turistvisum. Det finns möjlighet att söka visum via ombud. Läs mer här.

En annan nyhet när det gäller visum är att det numera går att ansöka hos Immigrationen i Thailand om förlängning av de 30 dagarna man får när man kommer till landet med flyg. Förlängningen är 30 dagar och kostar 1.900 Thb. Man kan alltså stanna i Thailand 60 dagar utan visum.

Vidare går det numera att skicka in skannade underlag för de inkomstintyg konsulatet i Hua Hin utfärdar. D.v.s. underlagsdokumenten från Försäkringskassan och andra utbetalare av pensioner. Eller kopior på bankbok om bankmedlen ska tas med i bedömningen. Underlagen skickas till swedishconsulatehuahin@gmail.com.

Detta förenklar mycket och sparar minst en resa till konsulatet. Personalen vid konsulatet kan hålla kontakt via e-post om något är fel eller behöver kompletteras. Man behöver bara åka dit och hämta intyget och ta med sig original + passet. De gör också passkopior om vi vill, så det är klart inför besöket på immigrationen.

Det har cirkulerat uppgifter om att man måste ha med sig passet i original när man är i Thailand. Detta dementeras av immigrationen i Bangkok, det räcker med någon form av identitetshandling. Det stöldbegärliga passet kan man lämna i säkert förvar.

Vid medlemsmötet i oktober 2014 presenterade Margareta Olsson information om visumläget. Läs mer här.

Immigrationen i Hua Hin har flyttat

immigration_map_satellite immigration_map