Information från svenska konsulatet om ändrade öppettider under denna veckan.

Please be informed that all the Swedish Consulates in Thailand, Laos, Myanmar and Taiwan will be closed on Thursday, 24 May and Friday, 25 May due to a joint conference.
The Consulates will open during regular hours from Monday 28 May.

Vänligen notera att alla svenska konsulat i Thailand, Laos, Myanmar och Taiwan kommer att vara stängda torsdagen den 24 maj och fredagen den 25 maj med anledning av en gemensam konferens.
Konsulaten öppnar igen som vanligt från måndagen 28 maj.

Ordinarie Besökstider / Visiting hours
Måndag - Fredag: 8,00 - 12,00 (On 9,00 - 12,00) Monday - Friday: 8,00 - 12,00 (Wen 9,00 - 12,00) För helgdagar, var god se vår hemsida.

Ambassadör Staffan Herrströms månadsbrev

Till alla svenskar som bor i Thailand

Det är nu bara några dagar kvar till Songkran, som ju är vattenfestival och thailändskt nyårsfirande på samma gång.

Jag har redan deltagit i ett par Songkran-event såsom det årliga Songkran Run i Lumphini parken förra söndagen. Och där är det inte helt fel att det står folk och skvätter vatten på en längs vägen… Det var varmt den söndagen kan jag säga.

Och våra konsulära medarbetare deltog förra veckan i ett mycket välorganiserat event som turistpolisen anordnade om säkerhetsfrågor inför Songkran. Trafiksäkerheten är förstås som alltid viktigast att tänka på. Väldigt många är ute på vägarna. Ta det försiktigt!

När jag tittar tillbaka på mars månad i kalendern så kan jag se att det har hänt mycket som har varit relaterat till svenska företag och främjandet i stort.

Volvo Buses lanserade sitt nya chassi för bussar i mitten på mars. Ett par veckor innan dess öppnade Fitness24Seven sitt första gym i Bangkok – med planer på ytterligare expansion framöver. Och QuizzR som arbetar på uppdrag av ett antal nordiska företag hade en första genomgång av vad de kan erbjuda i form av utbildning i hållbarhetsfrågor för thailändska leverantörer. Genomgående väldigt inspirerande att få delta och säga några ord från ambassadens horisont.

Och handelskammarens årsmöte är förstås någonting som jag alltid vill vara med på. Alltid lika trevligt och med intressanta talare (i år förre chefredaktören för Bangkok Post khun Pichai Chuensuksawadi).

Jämställdhet och företagande är ett tema som vi arbetar allt mer aktivt med. Redan förra året lanserade IKEA sitt nya pappaledighetskoncept på en presskonferens tillsammans med ambassaden i samband med kvinnodagen.

I år hade vi tagit de här frågorna ett steg vidare i nära samarbete med Bangkok-börsen och UN Women. På internationella kvinnodagen den 8 mars arrangerade vi gemensamt ett event på temat ”Ring the bell for gender equality!”. Vi höll till i Bangkok-börsens lokaler och hade en väldigt spänstig paneldiskussion om jämställdhetens betydelse för privata företag – svenska såväl som thailändska. UN Women gjorde några intervjuer i sammanhanget som just nu håller på att publiceras på sociala medier: ”the business case for gender equality”. Vi ska försöka fortsätta arbeta på det temat också framöver.

Vårt främjandearbete i Laos tog några rejäla kliv framåt de gångna veckorna genom ett skogsevent i Vientiane i början på mars där svenska erfarenheter presenterades på ett utmärkt sätt av Vivianne Gillman på Business Sweden – följt av ett besök i Sverige av vice premiärminister Sonexay Siphandone. Mycket lyckat enligt rapporterna från Stockholm.

En helt annan typ av främjande bedrev vi i samband med den stora bokmässan i Bangkok, då vi gästades av barnboksförfattaren Carl-Johan Forssén Ehrlin (”Kaninen som så gärna ville somna” m fl…). Väldigt spännande. Han är översatt till 46 språk! Nu också thailändska.

Månadens största händelse för ambassaden var vår stora workshop, arrangerad av utvecklingssektionen i nära samarbete med FN:s ekonomiska kommission för Asien och Oceanien, UNESCAP. Temat var ”Building resilience through participation”, och vi hade i storleksordningen 150 deltagare, primärt från våra olika partners i det regionala utvecklingssamarbetet. Det här är ett årligen återkommande event; jag deltog för tredje gången, och det har alltid varit både givande i sig – och spännande att se hur våra olika partners stimuleras att nätverka med varandra.

I år hade vi dock tagit det hela ett steg vidare i och med samarbetet med UNESCAP. Det betydde att vi kunde föda in erfarenheter, slutsatser och budskap från vår workshop till det arbete med FN:s sjutton hållbarhetsmål, SDG:s, som ESCAP och dess medlemsländer bedriver i regionen. Vi fick t ex tillfälle att genom utvecklingssektionens chef Anne-Charlotte Malm, förmedla detta direkt till regionens ministermöte som gick av stapeln dagarna efter vår workshop.

Jag har nu några lugnare dagar framför mig (däribland ett Sverige-besök). Men i maj är kalendern späckad igen. Jag återkommer om det.

Ha en riktigt trevlig Songkran!

Bästa hälsningar

Staffan Herrström
Ambassadör

Foto: Thomas Engström

mars 25th

Säsongens sista medlemsmöte inleddes med blodtrycksmätning av de som ville. Därefter talade Dr Ponsak om faror med för högt blodtryck och om självhjälp. Största delen av mötet var vikt till Bangkok Hospital.
Ca 40 medlemmar deltog. Nästa medlemsmöte är den 27/11, då är det stor jubileumsfest på Dusit Tani.
/Rakel

Information om visum till Thailand:

Du kan läsa här om de olika typer av visum som finns i Thailand.

Här hittar du exempel på visumkrav för olika situationer.

Information om hårdare regler för over-stay.
Thailändska myndigheters information.

Nyheter inom visumområdet, januari 2016.

Information om nya 6-månaders turistvisumet, november 2015.
Här är information om visumet från thailändska ambassaden i Köpenhamn.

PowerPointpresentation om visum.

Har du frågor om visum till Thailand? FaceBook har gruppen Visum Thailand, där du kan ställa frågor. Och få bra svar!

Immigrationen har öppnat nytt kontor

Den 9 maj 2017 öppnade thailändska immigrationen sitt satellitkontor i Bluport. Nere i bottenvåningen mellan Krungsi Bank (gula) och Siam Commersial bank (lila).

I detta kontor kan man göra 90-dagars rapport och dessutom kan personer som reser in med turistvisum (60 dagar) eller Visa Exemption (d.v.s. 30 dagar utan visum) söka en förlängning (extension) på 30 dagar.

10-årsvisum

Thailands nya 10-årsvisum i korthet:

– Endast för personer över 50 år

– Berättigade att kunna få visumet är invånare i dessa 14 nationer: Japan, Australien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Norge, Schweiz, Sverige, Storbritannien och Nordirland, Kanada och USA.

– Man måste ha minst 3 miljoner baht på thailändskt bankkonto,
eller en kombination av 1,8 miljoner baht i banken och en inkomst på minst 1,2 miljoner baht

– 3 miljoner baht måste hållas på kontot i ett år, kan reduceras till 1,5 miljoner baht under vissa förutsättningar (lägenhetsköp, bilköp)

– Utdrag ur brottsregister från landet som utfärdat pass

– Sjukförsäkring i thailändskt bolag, med Öppenvård minst 40.000 baht, Sjukhusvård inte mindre än 100.000 baht

– Ej tillåtet att arbeta

– Obegränsat antal inresor, gäller i 5 år

– Avgift för visumet är 10.000 baht

– 90-dagars rapport krävs fortfarande

– Visum utfärdas i två 5-årsperioder

Det nya Non O X-visumet kommer att vara tillgängligt från och med den 11 augusti.

Visumet Non O X ersätter inte den nuvarande årliga pensionsförlängningen. Det vill säga de som förlänger varje år på immigrationskontoret kan fortsätta med det.

Om detta visum utfärdas av immigrationskontoret eller av thailändska ambassaden förtäljer inte historien just nu.

Nytt om 24-timmarsregeln!

När det gäller skyldigheten att anmäla sin ankomst inom 24 tim till immigrationskontoret
på vistelseorten gäller för Hua Hin följande:

Endast husägare behöver anmäla sig. Och bara nya husägare. Bor man på samma adress år efter år
är det den adressen som gäller som registrering tills man anmäler flyttning. Bor du på hotell, då har hotellet ansvaret att göra anmälan. Uppgifterna har bekräftats av tjänstemän och chefer på immigrationskontoret och Svenska konsulatet i Hua Hin samt av resenärer som anlänt till Hua Hin under september-oktober. Skriftlig information finns inte.
Vid förfrågan hos immigrationen på Suwarnabuhmi flygplats i Bangkok uppges att ingen som fyllt i sitt Arrival Card behöver göra anmälan på vistelseorten också. Men det är den lokala tillämpningen vi har att förhålla oss till.
24-timmarsrapporteringen har inget med typ av visum att göra. Den grundar sig i myndigheternas behov av kontroll och ambition att hålla reda på exakt var varje utlänning som kommer till Thailand befinner sig. Det gör man dels genom det Arrival card som alla fyller i på flyget och lämnar till immigrationspolisen i passkontrollen, dels genom att alla som tar emot utländska gäster – hotell, husägare, guesthouses, ägare av lägenheter,m.fl. – rapporterar till immigrationen på den ort de befinner sig.

Nytt pass?
Överflyttning av stämplar från utgånget pass till nytt kostar i Hua Hin 500 THB. Kvitto ges inte.
Intyg för överflyttningen utfärdat av ambassad eller konsulat behövs inte.

Resa utan visum
På thailändska ambassadens hemsida står att utlänningar inte får vistas mer än 30 dagar i Thailand utan visum
Sedan ett par år tillbaka är det dock möjligt att förlänga detta tillfälliga uppehållstillstånd med ytterligare 30 dagar på lokala immigrationskontor i Thailand. Den informationen har inte nått ut till dem som behöver veta det.  Således har flygbolagen börjat kontrollera att resenärer har biljett för hemresa. De kan vägra släppa ombord eller tvinga resenären att köpa ny biljett, med utresa inom 30 dagar, om inte visum finns. Ni som åker utan visum men tänker stanna mer än 30 dagar: Kolla för säkerhetsskull med ert flygbolag att det godkänns!

Tuffare regler vid overstay

Det thailändska inrikesministeriet har beslutat om hårdare åtgärder mot dem som stannar längre än deras visum tillåter. Nedre gränsen för att drabbas av de hårdare sanktionerna är om man självt anmält sig och överskrider sitt visum med mer än 90 dagar. Då får man inte återvända till Thailand inom ett år.

Är överskridandet längre så kan man drabbas av upp till 10 års inreseförbud.

Ytterligare information hittar du här. Information från de thailändska myndigheterna finns här. Översiktlig visuminformation med nyheter hittar du här.

Nytt 6-månaders turistvisum

Sedan den 13 november 2015 finns ett nytt 6 månaders turistvisum, som ersätter det gamla turistvisumet med double respektive
triple entries.
Det nya kräver utresa ur landet efter 60 dagar och efter 120 dagar. Det är också förknippat med bl a  ekonomiska krav, 57 000 SEK (kursberoende) i bankmedel. Mer information finns här: www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/36

Det gamla turistvisumet med single entry finns kvar. Med det får man vistas  60 dagar i Thailand, men har möjlighet att förlänga med ytterligare en månad på immigrationskontoret.

Allmänt om visum – läs mer här!

Direktansökan i Thailand om ett-års pensionärsvisum – Non Imm. O – kan sedan 1 oktober 2014 bara göras på immigrationskontoret i Bangkok, när det gäller boende i Hua Hin. Läs mer här.

Både Thailändska Ambassaden i Stockholm och konsulatet i Göteborg kräver numera personligt besök för alla typer av visum – även 3 månaders turistvisum. Det finns möjlighet att söka visum via ombud. Läs mer här.

En annan nyhet när det gäller visum är att det numera går att ansöka hos Immigrationen i Thailand om förlängning av de 30 dagarna man får när man kommer till landet med flyg. Förlängningen är 30 dagar och kostar 1.900 Thb. Man kan alltså stanna i Thailand 60 dagar utan visum.

Vidare går det numera att skicka in skannade underlag för de inkomstintyg konsulatet i Hua Hin utfärdar. D.v.s. underlagsdokumenten från Försäkringskassan och andra utbetalare av pensioner. Eller kopior på bankbok om bankmedlen ska tas med i bedömningen. Underlagen skickas till swedishconsulatehuahin@gmail.com.

Detta förenklar mycket och sparar minst en resa till konsulatet. Personalen vid konsulatet kan hålla kontakt via e-post om något är fel eller behöver kompletteras. Man behöver bara åka dit och hämta intyget och ta med sig original + passet. De gör också passkopior om vi vill, så det är klart inför besöket på immigrationen.

Det har cirkulerat uppgifter om att man måste ha med sig passet i original när man är i Thailand. Detta dementeras av immigrationen i Bangkok, det räcker med någon form av identitetshandling. Det stöldbegärliga passet kan man lämna i säkert förvar.

Vid medlemsmötet i oktober 2014 presenterade Margareta Olsson information om visumläget. Läs mer här.

Immigrationen i Hua Hin har flyttat

immigration_map_satellite immigration_map