5-årsjubileum!

Föreningen 5 år den 27 november 2013 Svenskföreningen i Hua Hin bildades den 27 november 2008. Gert Andersson, Margareta Olsson och Lars Olof Fagerström träffades under oktober 2008 och pratade om värdet av att fler svenskar skulle kunna träffas och dela med sig av sina erfarenheter i Thailand, umgås och ha trevligt. De tyckte också att det också vore bra om det gick att få information om lagar och regler för utlänningar i Thailand, t.ex. om fastigheter, arv och visum.

Inbjudan hängs upp på Moons restaurang.

Varför inte bilda en förening där vi svenskar skulle kunna träffas och ha trevligt, och också få tips och råd för att lättare klara av ev. problem? Sagt och gjort, möteslokal fixades (Sweden restaurant), inbjudan till ett första möte skrev och inbjudan sattes upp på några olika ställen samt spreds i brevlådorna hos svenskar i olika områden i Hua Hin. 52 personer anmälde sitt intresse, 62 personer kom – och fyllde hela Sweden restaurant! Resten är, som man säger, historia. Som jämförelse kan vi nu se att vid mötet i oktober 2013 deltog 200 fler personer än vid första mötet. Föreningen har haft ett 50-tal arrangemang sedan dess. Här finns referatet från det första mötet. Referat från övriga möten hittar du under ”Möteshistorik” i spalten till vänster. Utvecklingen under åren Från det 60-tal, som deltog vid första mötet, har deltagandet i föreningsaktiviteterna utvecklats långt. Nu deltar alltid 3-4 gånger så många personer vid medlemsmötena. Och får sig ärtsoppa, pannkakor och information till livs. Mötena Från första mötets huvudämnen – bilda föreningen och den s.k. SINK-skatten – har ämnesvalet vid mötena breddats. I stadgarna anges syftet: ”Föreningen har som ändamål att verka för utbyte i Thailand mellan svensk och thailändsk kultur samt att verka för uppbyggnad av sociala relationer mellan svenskar i Hua Hin och det thailändska samhället. Föreningen är politiskt och religiöst neutral och obunden.” Konsulatet Pär Kågeby vid Svenska ambassaden i Bangkok har varit en kär gäst som varje år har berättat om ambassadens mångfacetterade verksamhet. Olika aspekter på thailändsk lagstiftning har varit, och är, återkommande teman – fastighetsfrågor, testamenten, bolagsjuridik, immigrationsregler m.m. – liksom sjukvårds- och försäkringsfrågor. Styrelsemedlemmar har också engagerat sig i medlemmars problem runt fastigheter, sjukvård m.m.

Invigningen av konsulatet i september 2012. Honorärkonsul Victor Sukseree i talarstolen, ambassadör Klas Molin lyssnar.

Svenskföreningens ordförande Gert Andersson skrev i mars 2009 till svenska ambassaden i Bangkok, med en önskan om att få konsulär service i Hua Hin. Förhoppningen var att få någon från ambassaden att komma till Hua Hin kanske ett par gånger per månad. Så här skrev Gert: ”Vi inser så klart att det inte är aktuellt med ett stationärt kontor. Nej, förhoppningen är att vi kan få besök av någon lämplig person en eller två gånger per månad.” Så mycket mer glädjande att vi nu har ett permanent konsulat! Mycket mer än vi vågade hoppas på. Rollen i samhället Med åren har föreningen etablerat sig ordentligt i det thailändska samhället och byggt upp ett värdefullt nätverk, mycket i kraft av att vi svenskar sannolikt är den största utländska gruppen i Hua Hin. Redan tidigt möttes vi av höga förväntningar, när Immigrationsmyndigheten förlorade sina lokaler i Hua Hin och hotades med att flyttas till gränsområdet mot Burma, utanför Prachuab Khirikhan. Föreningen bidrog på ett hörn till att kontoret kunde vara kvar i Hua Hin, till fromma för de tusentals utlänningar som vistas här, kortare eller längre tid. Med det nu utvecklade samarbetet med tidningen Hua Hin Today syns föreningen allt mer i Hua Hins samhällsliv. Vi har stora förhoppningar på denna informationskanal! Aktiviteter Förutom månatliga medlemsmöten/årsmöte varje säsong, så ordnar föreningen dam- och herrluncher, samordnar researrangemang, språkkurser, regelbundna bouleträffar och en hel del andra arrangemang, vilka återfinns på vår aktivitetssida Rabatter Medlemmarna erbjuds också att använda sig av de framförhandlade rabatter som återfinns på vår rabattsida.  Lars Olof