Ambassadör Staffan Herrströms månadsbrev

Till alla svenskar som bor i Thailand

Det är nu bara några dagar kvar till Songkran, som ju är vattenfestival och thailändskt nyårsfirande på samma gång.

Jag har redan deltagit i ett par Songkran-event såsom det årliga Songkran Run i Lumphini parken förra söndagen. Och där är det inte helt fel att det står folk och skvätter vatten på en längs vägen… Det var varmt den söndagen kan jag säga.

Och våra konsulära medarbetare deltog förra veckan i ett mycket välorganiserat event som turistpolisen anordnade om säkerhetsfrågor inför Songkran. Trafiksäkerheten är förstås som alltid viktigast att tänka på. Väldigt många är ute på vägarna. Ta det försiktigt!

När jag tittar tillbaka på mars månad i kalendern så kan jag se att det har hänt mycket som har varit relaterat till svenska företag och främjandet i stort.

Volvo Buses lanserade sitt nya chassi för bussar i mitten på mars. Ett par veckor innan dess öppnade Fitness24Seven sitt första gym i Bangkok – med planer på ytterligare expansion framöver. Och QuizzR som arbetar på uppdrag av ett antal nordiska företag hade en första genomgång av vad de kan erbjuda i form av utbildning i hållbarhetsfrågor för thailändska leverantörer. Genomgående väldigt inspirerande att få delta och säga några ord från ambassadens horisont.

Och handelskammarens årsmöte är förstås någonting som jag alltid vill vara med på. Alltid lika trevligt och med intressanta talare (i år förre chefredaktören för Bangkok Post khun Pichai Chuensuksawadi).

Jämställdhet och företagande är ett tema som vi arbetar allt mer aktivt med. Redan förra året lanserade IKEA sitt nya pappaledighetskoncept på en presskonferens tillsammans med ambassaden i samband med kvinnodagen.

I år hade vi tagit de här frågorna ett steg vidare i nära samarbete med Bangkok-börsen och UN Women. På internationella kvinnodagen den 8 mars arrangerade vi gemensamt ett event på temat ”Ring the bell for gender equality!”. Vi höll till i Bangkok-börsens lokaler och hade en väldigt spänstig paneldiskussion om jämställdhetens betydelse för privata företag – svenska såväl som thailändska. UN Women gjorde några intervjuer i sammanhanget som just nu håller på att publiceras på sociala medier: ”the business case for gender equality”. Vi ska försöka fortsätta arbeta på det temat också framöver.

Vårt främjandearbete i Laos tog några rejäla kliv framåt de gångna veckorna genom ett skogsevent i Vientiane i början på mars där svenska erfarenheter presenterades på ett utmärkt sätt av Vivianne Gillman på Business Sweden – följt av ett besök i Sverige av vice premiärminister Sonexay Siphandone. Mycket lyckat enligt rapporterna från Stockholm.

En helt annan typ av främjande bedrev vi i samband med den stora bokmässan i Bangkok, då vi gästades av barnboksförfattaren Carl-Johan Forssén Ehrlin (”Kaninen som så gärna ville somna” m fl…). Väldigt spännande. Han är översatt till 46 språk! Nu också thailändska.

Månadens största händelse för ambassaden var vår stora workshop, arrangerad av utvecklingssektionen i nära samarbete med FN:s ekonomiska kommission för Asien och Oceanien, UNESCAP. Temat var ”Building resilience through participation”, och vi hade i storleksordningen 150 deltagare, primärt från våra olika partners i det regionala utvecklingssamarbetet. Det här är ett årligen återkommande event; jag deltog för tredje gången, och det har alltid varit både givande i sig – och spännande att se hur våra olika partners stimuleras att nätverka med varandra.

I år hade vi dock tagit det hela ett steg vidare i och med samarbetet med UNESCAP. Det betydde att vi kunde föda in erfarenheter, slutsatser och budskap från vår workshop till det arbete med FN:s sjutton hållbarhetsmål, SDG:s, som ESCAP och dess medlemsländer bedriver i regionen. Vi fick t ex tillfälle att genom utvecklingssektionens chef Anne-Charlotte Malm, förmedla detta direkt till regionens ministermöte som gick av stapeln dagarna efter vår workshop.

Jag har nu några lugnare dagar framför mig (däribland ett Sverige-besök). Men i maj är kalendern späckad igen. Jag återkommer om det.

Ha en riktigt trevlig Songkran!

Bästa hälsningar

Staffan Herrström
Ambassadör

Foto: Thomas Engström

mars 25th

Säsongens sista medlemsmöte inleddes med blodtrycksmätning av de som ville. Därefter talade Dr Ponsak om faror med för högt blodtryck och om självhjälp. Största delen av mötet var vikt till Bangkok Hospital.
Ca 40 medlemmar deltog. Nästa medlemsmöte är den 27/11, då är det stor jubileumsfest på Dusit Tani.
/Rakel

mars 21st

Säsongens sista bokklubb hade vi idag. Bl.a. hade vi läst Marie Göranzon Vrålstark&Skiträdd. En intressant bok där vi fick mycket bra inblick i skådespelaryrket. Läsvärd!
Andra hade också läst Anders de la Motte Slutet på sommaren.

Afternoon the med godsaker avnjöts på Hyatt. Dessutom fick vi se delfiner leka i havet.
/Rakel

Bilder från ett “nyöppnat” land

Per Damsberg och Barbro Rehnberg har besökt Myanmar och förmedlar här en del intryck via text och bilder.

Att resa berikar, man får nya intryck, insyn i andra kulturer, träffa människor. Att resa till Myanmar/Burma har satt spår i våra liv.

Myanmar är ett ungt turistland. För ett par år sedan besöktes landet av cirka 300.000 turister, nu räknar man med omkring 1.000.000 besökare. Det är självklart att man inte hunnit bygga hotell m.m. för alla dessa människor. Inte heller vägarna är så bra ännu.
Man
arbetar på det.

Vi flög och åkte båt mellan de olika platser vi besökte samt taxi för närbelägna ställen.
Vi startade i Bangkok och landade i Yangon, den största staden i Myanmar, dock inte huvudstad. Därefter fortsatte vi med flyg till Bagan. Från Bagan tog vi båt till Mandalay på floden Ayeyarwaddy. Den färden tog 14 timmar, sedan fick vi vila.

Från Mandalay tog vi flyg till Heho/Inle lake och därifrån till Yangon och Bangkok. Resan tog 10 dagar.

Myanmar är ett buddistiskt land. Därav följer att vi fick se många pagoder/stupor. Gamla och nya, byggda i tegel med eller utan guld.

Floden Ayeyarwaddy, som är en av de största floderna i Myanmar, användes till mycket. Frakta folk, bilar, teakstockar. Barnen åkte skolskjuts till skolan. Bosättningar och odlingar fick vid högvatten flyttas högre upp på stranden. Dessutom såg vi hur man vaskade guld ur floden. Beredningen av guld såg vi sedan i Mandalay.

Mandalay ligger långt norrut, därav har staden ett svalare klimat. Mandalay har varit engelsk besittning under många år, det märktes på arkitekturen. Vi gjorde en dagsutflykt till Pyin Oo Lwin. Det var engelsmännens sommarparadis med sitt svalare klimat. Speciellt med Pyin Oo Lwin är att där används fortfarande häst och vackert målade vagnar som transportmedel.

Från Mandalay flög vi till Heho f.v.b. till Inle Lake. Ett stort sjösystem där man bor i hus på pålar, odlar frukt och grönsaker på uppbyggda öar, tar båten till arbete och skolan, tvättar kläder och tvagar sig i sjön.
Naturligtvis fanns där pagoder också. Vi såg hantverk som guld- och silversmide, cigarrtillverkning, utvinning av tunna trådar ur lotusblommans stjälkar. Man vävde tyg av dessa trådar.

Fiskarna ror sina båtar på ett särskilt sätt. Man står i fören på båten på ett ben. Den andra foten snor man runt en åra och ror med den. I händerna håller man håv och ytterligare en åra, som man slår på
vattnet med, fisken kommer upp till ytan och fångas med håven.
Inle Lake är något extra!

Vi slutade vår resa i Yangon. Besåg gamla stan, gick till Strand Hotel som jämförs med Raffels Hotel i Singapore. Såg Aung San Su Kyis bostad där hon satt i husarrest. Besökte hennes kontor. Åt en fin buffé och såg teater på Karaweik.

Vi träffade fina, glada människor som ville visa sitt land.
Sedan återstod resan tillbaka till Bangkok och Hua Hin.

Gå gärna in på Wikipedia och läs om landets namn och historia, ekonomi, naturtillgångar, folkslag och språk!

Några saker att tänka på:
– Visum behövs – de flesta resebyråer hjälper till. Läs mer på Myanmars ambassads hemsida.
– Tag med US-dollar. Lokal valuta kan växlas in på flygplatsen. Det finns inga bankomater.
– Myanmar är ett nytt turistland – bra hotell finns det för få av.
– Tag med en ficklampa – det är mörkt på kvällarna.
– Var ute i god tid – planeringstiden är längre än till övriga länder runt Thailand.
– Klädsel

Barbro Rehnberg