Säsongens sista

medlemsmöte

Vid säsongsavslutningen den 22 mars informerade Bangkok Hospital de cirka 35 närvarande medlemmarna om högt blodtryck, de risker detta kan medföra och hur högt blodtryck kan motverkas. Sjukhuset tog också blodtrycket på alla mötesdeltagare som ville det.

Dr. Pongsak Boonyaleephun, Assistant Hospital Director vid Bangkok Hospital i Hua Hin, gav en bred information om högt blodtryck, om de risker och diagnoser detta kan medföra och hur vi ska kunna undvika – eller åtminstone minska – högt blodtryck.   Foton: Per Damsberg.

Efter middagen berättade Anci Länta både om möjligheterna med Framtidsfullmakt, som en ny lagstiftning erbjuder, och om ett förslag på en kommande föreningsresa till Indien. Dagsläget när det gäller frågan om sjukvårdsförsäkring för skattebetalande svenskar utanför EU/EES-området redovisades av Lars Olof Fagerström. Mer om detta arbeta beskrivs längre ner på denna sida.

Mötesdeltagarna fick också information om föreningens bokcirkel av Margareta Olsson, tips om svenskt kaffe av Sune Westhed och en uppvisning av Line-dance av fyra gäster från Huay Yang.

Vill du bli medlem?

Vi hoppas att du vill bli medlem i Svenskföreningen i Hua Hin!
Har du någon anknytning till Hua Hin eller besöker orten ibland?
Läs då mer
 här!

Besök gärna vår Facebook-sida!

Vi i Samorganisationen för svenskföreningar i Thailand fortsätter arbetet med att uppmärksamma problemet att svenska pensionärer i Thailand betalar skatt till Sverige men får i princip inget för skatten.

I stället kämpar många med de höga kostnaderna för privat sjukvårdsförsäkring. En stor andel av pensionärerna i Thailand saknar tyvärr sjukvårdsförsäkring.

Ett led i arbetet är att skriva debattartiklar till svenska media. Expressen har idag publicerat en sådan artikel, se länken https://www.expressen.se/debatt/

Sprid gärna denna information!

Vänliga hälsningar

Information från svenska konsulatet om ändrade öppettider under denna veckan.

Please be informed that all the Swedish Consulates in Thailand, Laos, Myanmar and Taiwan will be closed on Thursday, 24 May and Friday, 25 May due to a joint conference.
The Consulates will open during regular hours from Monday 28 May.

Vänligen notera att alla svenska konsulat i Thailand, Laos, Myanmar och Taiwan kommer att vara stängda torsdagen den 24 maj och fredagen den 25 maj med anledning av en gemensam konferens.
Konsulaten öppnar igen som vanligt från måndagen 28 maj.

Ordinarie Besökstider / Visiting hours
Måndag - Fredag: 8,00 - 12,00 (On 9,00 - 12,00) Monday - Friday: 8,00 - 12,00 (Wen 9,00 - 12,00) För helgdagar, var god se vår hemsida.