Sista mötet på 3 Girls

Efter att i närmare fyra år haft möten på restaurang 3 girls i Hua Hin, hölls sista mötet den 25 oktober, med cirka 110 medlemmar närvarande. Föreningen flyttar sina möten till Hotel Grand i centrala Hua Hin. Mötet i november hålls dock på hotell Dusit Thani i Cha-Am, där det nyöppnade svenska konsulatet också ligger.

Medlemsmötet 25/10 bjöd på två huvudpunkter: Khun Ton från P&A Notary informerade om regler för våra bolag, fastigheter och skatter. Birger Rexed berättade om hur han gått till väga för att starta ett bolag för svensk sjukvårdsupplysning från Thailand, kopplat till landstingens sjukvårdsupplysningar.

Khun Ton

Föreningen har en överenskommelse med Khun Ton, som innebär att medlemmarna kan boka tid hos Khun Ton och få ett första rådgivningsmöte utan kostnad.

Birger Rexed berättade om sitt arbete med att starta ett bolag utan att behöva ha thailändskt majoritetsägande eller anställa fyra thailändare per utlänning. Det nystartade företaget bildades efter att Board of Investment, BoI, givit tillstånd till att slippa de ordinarie reglernas villkor. Processen klarades av på mycket snabba fyra månader, mycket tack vare Birger Rexeds goda kontakter i både Sverige och Thailand.

Företaget, Medi+Call, ska bedriva sjukvårdsupplysning på svenska för svenskar i Sverige. Det ska också bli möjligt att ringa och få råd om thailändsk sjukvård för oss som bor i Thailand. 20-30 svenska sjuksköterskor är anställda eller kommer att anställas. Spännande med svensk företagsamhet i Hua Hin!

Gert Andersson berättade om den kommande säsongen:
– medlemsmöte i november med ambassad- och konsulatinformation,
– bussresa till IKEA den 4 december,
– luciafirande på Dusit Thani den 13 december,
– därtill kommer ett antal aktiviteter av olika slag.

En sammanfattning av Khun Tons information hittar du här.

Lars Olof Fagerström