Medlemsmöte 10 mars

Sista mötet för säsongen började med att viceconsul Pär Kågeby från ambassaden berättade om deras verksamhet. Antalet fängslade svenskar är ca 10 personer. Och de svenskar som inte har pengar tillräckligt att ta sig hem får vackert vänta på att anhöriga ordnar hemresa. Ambassaden (dvs svenska skattebetalare) lånar inte ut pengar för att någon ska kunna stanna en vecka till i Thailand.

Därefter informerade hälsocentralen Be Well om vad som händer med cororona-viruset för tillfället. De uppgifter på utvecklingen i Thailand kan man lita på, cirka 50 personer smittade. Luften på flygplan är renat till 99 %,Men det är inte det som är faran, utan om du har en smittad person i sätet bakom dig som nyser och hostar. Sitter den smittade 5-6 rader bakom dig är det ingen fara.

Och som alltid: Tvätta händerna ofta, rör inte t ex hissknappar, klia inte i ansiktet. Och handspriten ska fungera mot viruset. Varför det är så få smittade i Thailand och grannländerna kan bero på att man är mer utomhus här än t ex i Sverige.
Efter detta var det dags att delta i öppnande av utställningen “Neighbours from afar”. Tal hölls av konsul khun Viktor, Lasse Håkansson, Viceconsul Pär Kågeby samt borgmästaren i Hua Hin. Sedan var det mingel med dryck och tilltugg. Det var en fin avslutning på säsongen.