Information från svenska konsulatet om ändrade öppettider under denna veckan.

Please be informed that all the Swedish Consulates in Thailand, Laos, Myanmar and Taiwan will be closed on Thursday, 24 May and Friday, 25 May due to a joint conference.
The Consulates will open during regular hours from Monday 28 May.

Vänligen notera att alla svenska konsulat i Thailand, Laos, Myanmar och Taiwan kommer att vara stängda torsdagen den 24 maj och fredagen den 25 maj med anledning av en gemensam konferens.
Konsulaten öppnar igen som vanligt från måndagen 28 maj.

Ordinarie Besökstider / Visiting hours
Måndag - Fredag: 8,00 - 12,00 (On 9,00 - 12,00) Monday - Friday: 8,00 - 12,00 (Wen 9,00 - 12,00) För helgdagar, var god se vår hemsida.

Ambassadör Staffan Herrströms månadsbrev

Till alla svenskar som bor i Thailand

Det är nu bara några dagar kvar till Songkran, som ju är vattenfestival och thailändskt nyårsfirande på samma gång.

Jag har redan deltagit i ett par Songkran-event såsom det årliga Songkran Run i Lumphini parken förra söndagen. Och där är det inte helt fel att det står folk och skvätter vatten på en längs vägen… Det var varmt den söndagen kan jag säga.

Och våra konsulära medarbetare deltog förra veckan i ett mycket välorganiserat event som turistpolisen anordnade om säkerhetsfrågor inför Songkran. Trafiksäkerheten är förstås som alltid viktigast att tänka på. Väldigt många är ute på vägarna. Ta det försiktigt!

När jag tittar tillbaka på mars månad i kalendern så kan jag se att det har hänt mycket som har varit relaterat till svenska företag och främjandet i stort.

Volvo Buses lanserade sitt nya chassi för bussar i mitten på mars. Ett par veckor innan dess öppnade Fitness24Seven sitt första gym i Bangkok – med planer på ytterligare expansion framöver. Och QuizzR som arbetar på uppdrag av ett antal nordiska företag hade en första genomgång av vad de kan erbjuda i form av utbildning i hållbarhetsfrågor för thailändska leverantörer. Genomgående väldigt inspirerande att få delta och säga några ord från ambassadens horisont.

Och handelskammarens årsmöte är förstås någonting som jag alltid vill vara med på. Alltid lika trevligt och med intressanta talare (i år förre chefredaktören för Bangkok Post khun Pichai Chuensuksawadi).

Jämställdhet och företagande är ett tema som vi arbetar allt mer aktivt med. Redan förra året lanserade IKEA sitt nya pappaledighetskoncept på en presskonferens tillsammans med ambassaden i samband med kvinnodagen.

I år hade vi tagit de här frågorna ett steg vidare i nära samarbete med Bangkok-börsen och UN Women. På internationella kvinnodagen den 8 mars arrangerade vi gemensamt ett event på temat ”Ring the bell for gender equality!”. Vi höll till i Bangkok-börsens lokaler och hade en väldigt spänstig paneldiskussion om jämställdhetens betydelse för privata företag – svenska såväl som thailändska. UN Women gjorde några intervjuer i sammanhanget som just nu håller på att publiceras på sociala medier: ”the business case for gender equality”. Vi ska försöka fortsätta arbeta på det temat också framöver.

Vårt främjandearbete i Laos tog några rejäla kliv framåt de gångna veckorna genom ett skogsevent i Vientiane i början på mars där svenska erfarenheter presenterades på ett utmärkt sätt av Vivianne Gillman på Business Sweden – följt av ett besök i Sverige av vice premiärminister Sonexay Siphandone. Mycket lyckat enligt rapporterna från Stockholm.

En helt annan typ av främjande bedrev vi i samband med den stora bokmässan i Bangkok, då vi gästades av barnboksförfattaren Carl-Johan Forssén Ehrlin (”Kaninen som så gärna ville somna” m fl…). Väldigt spännande. Han är översatt till 46 språk! Nu också thailändska.

Månadens största händelse för ambassaden var vår stora workshop, arrangerad av utvecklingssektionen i nära samarbete med FN:s ekonomiska kommission för Asien och Oceanien, UNESCAP. Temat var ”Building resilience through participation”, och vi hade i storleksordningen 150 deltagare, primärt från våra olika partners i det regionala utvecklingssamarbetet. Det här är ett årligen återkommande event; jag deltog för tredje gången, och det har alltid varit både givande i sig – och spännande att se hur våra olika partners stimuleras att nätverka med varandra.

I år hade vi dock tagit det hela ett steg vidare i och med samarbetet med UNESCAP. Det betydde att vi kunde föda in erfarenheter, slutsatser och budskap från vår workshop till det arbete med FN:s sjutton hållbarhetsmål, SDG:s, som ESCAP och dess medlemsländer bedriver i regionen. Vi fick t ex tillfälle att genom utvecklingssektionens chef Anne-Charlotte Malm, förmedla detta direkt till regionens ministermöte som gick av stapeln dagarna efter vår workshop.

Jag har nu några lugnare dagar framför mig (däribland ett Sverige-besök). Men i maj är kalendern späckad igen. Jag återkommer om det.

Ha en riktigt trevlig Songkran!

Bästa hälsningar

Staffan Herrström
Ambassadör

Foto: Thomas Engström

mars 25th

Säsongens sista medlemsmöte inleddes med blodtrycksmätning av de som ville. Därefter talade Dr Ponsak om faror med för högt blodtryck och om självhjälp. Största delen av mötet var vikt till Bangkok Hospital.
Ca 40 medlemmar deltog. Nästa medlemsmöte är den 27/11, då är det stor jubileumsfest på Dusit Tani.
/Rakel

Du hittar information om hur du ordnar thailändskt körkort här.