Herrlunch med budskap

Svenskföreningens första herrlunch hölls den 13 mars på Brasserie de Paris. Ämnet för dagen var prostatacancer. Lunchen inleddes dock med vinavsmakning.

Efter den utmärkta lunchen höll urologen Panupong Kanjanawongdeengam från Bangkok Hospital ett föredrag om prostataproblem, med fokus på prostatacancer.

Även chefen för Bangkok Hospital i Hua Hin, Khun Somarch, deltog vid lunchen, som moderator. Närmare 40 herrar kom och lyssnade på föredraget.

Bland annat fick åhörarna veta mer om både tidiga och sena symptom på denna bland män vanliga cancerform – i bl.a. USA den allra vanligaste invärtes cancerformen bland män. Föredragshållaren rekommenderar årlig screening för alla män över 50 år.

Föreningens vice ordförande Henrik Nybom arrangerade lunchen och berättade även om sin egna erfarenheter när det gäller prostatacancer. Efter föredraget delade även flera av åhörarna med sig av sina erfarenheter och många frågor ställdes till läkarna. Styrelsemedlemmen Lars Olof Fagerström tolkade föredraget och frågestunden.