Vi i Samorganisationen för svenskföreningar i Thailand fortsätter arbetet med att uppmärksamma problemet att svenska pensionärer i Thailand betalar skatt till Sverige men får i princip inget för skatten.

I stället kämpar många med de höga kostnaderna för privat sjukvårdsförsäkring. En stor andel av pensionärerna i Thailand saknar tyvärr sjukvårdsförsäkring.

Ett led i arbetet är att skriva debattartiklar till svenska media. Expressen har idag publicerat en sådan artikel, se länken https://www.expressen.se/debatt/

Sprid gärna denna information!

Vänliga hälsningar

Information från svenska konsulatet om ändrade öppettider under denna veckan.

Please be informed that all the Swedish Consulates in Thailand, Laos, Myanmar and Taiwan will be closed on Thursday, 24 May and Friday, 25 May due to a joint conference.
The Consulates will open during regular hours from Monday 28 May.

Vänligen notera att alla svenska konsulat i Thailand, Laos, Myanmar och Taiwan kommer att vara stängda torsdagen den 24 maj och fredagen den 25 maj med anledning av en gemensam konferens.
Konsulaten öppnar igen som vanligt från måndagen 28 maj.

Ordinarie Besökstider / Visiting hours
Måndag - Fredag: 8,00 - 12,00 (On 9,00 - 12,00) Monday - Friday: 8,00 - 12,00 (Wen 9,00 - 12,00) För helgdagar, var god se vår hemsida.

I Thailand finns ett par typer av maneter som är livsfarliga. De finns både i Andamansjön och i Siambukten.

Här finns information om maneter och andra faror i Thailand – ormar, hundbett, trafiken m.m.

Denguefeber oroar många utlänningar i Thailand. Här får du information om denguefeber.

Här nedan finns information från Svenska ambassaden om maneterna (jellyfish) och om hur man behandlar skadade.

Konsulatbrev om maneter

First aid, jellyfish (engelska)

Klicka på länken nedan för att hämta informationen till din dator (doc-fil) Click on the link below to download the information to your computer (doc-file). Kortfattad information finns längst ner på denna sida.

Box Jellyfish information (English)

การปฐมพยาบาล แมงกะพรุน (ภาษาไทย)

Klicka på länken nedan för att hämta informationen till din dator (doc-fil) Click on the link below to download the information to your computer (doc-file)

Box Jellyfish information (ภาษาไทย)

Grundregel: Ta med er vinäger till badstranden

Vinäger dödar maneternas tentakler som fastnat på kroppen och dämpar giftöverföringen.

Box Jellyfish

Ett begränsat antal exemplar av den giftiga maneten Box Jellyfish har påträffats utmed den thailändska kusten. Enligt forskningsinstitutet ”Marine and Coastal Resources Research Centre” i Thailand har maneten förekommit både vid västkusten (vid bl.a. Phuket, Krabi, Koh Lanta) och vid östkusten (vid Koh Samui, Koh Phangan, Koh Tao) samt även i regionen Hua Hin/Cha-am.

Ytterligare information om Box Jellyfish finns bl.a. vid forskningsinstitutet “Tropical Australian Stinger Research Unit” vid James Cook University i Queensland, Australien. Institutet beskriver även de viktigaste åtgärderna (Första hjälpen) efter en kontakt med Box Jellyfish, bl.a. rådet att behandla det angripna området på huden med rikliga mängder vinäger under minst 30-60 sekunder. Lyft sedan bort (skrapa inte) tentaklerna med en pinne eller en behandskad hand.

Läs mer här: https://www.thethailandlife.com/box-jellyfish-thailand

En film med en Box Jellyfish hittar du på Youtube.

How to Treat a Sting

1. Get sting victim out of the water
  2. Wash affected area with vinegar consistently for 30-60 seconds, which will work to suppress venom release
  3. Gently lift off any remaining tentacles with a stick or a gloved hand
  4. Immerse affected area in hot (45C or 105F) water – a hot shower will also work to preserve the greatest amount of red blood cells
  5. Immobilize/splint the stung area and keep it at heart level [gravity-neutral] if possible.
  6. Get emergency attention.

Note: sting victims should not drink alcohol, take medicine or eat any food. Seek medical treatment as quickly as possible or apply anti-venom if available. In instances of severe stinging, CPR might be needed as the swimmer might go into anaphylactic shock.