Vi var några medlemmar från svenskföreningen som i mitten av februari åkte på elefantsafari till Kui Buri Nationalpark som ligger 85 km sydväst om Hua Hin.

Det är lätt att hitta till Kui Buri National Park och vägen dit är bra. Wildlife watching area ligger vid Huai Luek Ranger Station, 16 km norr om parkens huvudingång. Eftersom vi var fem personer kunde vi ta oss dit med egen transport.

Innan vi fick passera in i parken måste våra skosulor steriliseras genom att gå över en antiseptisk vätska. Det är en försiktighetsåtgärd som infördes efter att stammen av vildoxar i december 2013 drabbades av mul och klövsjuka som slog ut 24 exemplar. Efter det var parken stängd för besökare i åtta månader. Populationen av vildoxar har återhämtat sig sedan dess.

Besöket omfattar transport till ett antal utsiktsplatser där djuren dricker vatten och eller betar. Vid vårt besök var det varmt och utsiktsplatserna var torra och avbetade. Därför blev det långa väntepass utan att några djur visade sig. Vid den näst sista utsiktsplatsen precis när vi var på väg att ge upp och var på väg mot bilen dök en elefant upp på andra sidan av gläntan. Det var en ungtjur som nyss hade svalkat sig i ett vattenhål. Han gick i sakta mak och svepte i sig några torra grästuvor innan han fortsatte över gläntan och lufsade iväg. Det var dagens skörd och den enda elefant vi fick syn på.

Enligt arrangören kan det variera kraftigt från dag till dag och det är bara två grupper sedan 2015 som har missat elefanter helt, vi höll på att bli ytterligare en. Vår guide berättade att dagen före vårt besök såg de bara en elefant och två dagar innan såg de ingen elefant alls.

Det är ovanligt torrt i år efter en regnfattig höst. Utsiktsplatserna är torra och avbetade. Kanske är det bättre att besöka parken tidigare efter regnperioden när gräset på usiktsplatserna fortfarande är grönt och frodigt och innan det blir för varmt.

Trots det magra utbytet var det ett givande besök. För den tålmodige ligger det ett spänningsmoment i att vänta. Guiden var bra och talade hygglig engelska.

Kui Buri National Park

Nationalparken bildades 1999 och täcker 969 km² i den bergiga delen av provinsen Prachuap Khiri Khan nära gränsen till Myanmar och söder om Kaeng Krachan National Park

Parken är känd för att ha Thailands bästa utsiktsplatser för vilda elefanter och vildoxar. Parken har den största populationen av vildoxar i hela Thailand, med uppskattningsvis cirka 100 individer och cirka 320 elefanter, vid den senaste inventeringen 2016. Sannolikheten för att en besökare ska få se vilda elefanter lär vara 99% året runt.

Förutom elefant och vildoxe finns det en del relativt vanliga däggdjur såsom gyllene sjakaler, rådjur, langur, burmesisk hare, malajiskt svin och vildsvin. Andra mer sällsynta däggdjur är banteng, vithandad gibbonapa, leopard, malajisk tapir och asiatisk vildhund. En del djur rör sig över gränsen från den närliggande nationalparken Kaeng Krachan National Park.

Det finns ca 200 000 sandelträd i parken. Det är den enda plats i Thailand där sandelträd får avverkas och enbart för kremering av kungliga familjemedlemmar. För kremeringen av kung Bhumibol Adulyadej avverkades nio träd. En kunglig brahmin tillbringade en månad med att välja ut de träd som uppfyllde de kungliga kriterierna. Det måste vara döda träd som är över 100 år gamla.

Parken är öppen för besökare varje dag mellan 14.00-18.00 året runt. Bästa tiden att besöka parken är november till februari då det inte är för varmt. Under den varma årstiden från mars till maj undviker många djur utsiktsplatserna och söker sig till skuggiga platser. Regnperioden juni till oktober är också en bra period att besöka parken. Parken kan dock vara tillfälligt stängd pga översvämning. Egna fordon får ej medföras in i parken. Transport sker med parkens egna pickuper. Besökarna får sitta på flaket, upp till sex besökare per bil.

En guidad tur med engelsktalande guide kan bokas från länken nedan. Priset varierar med antalet deltagare, från 3500 Baht för en deltagare ner till 1050 Baht per person för åtta deltagare. Besöket börjar 14.30 och varar till 18.00. När man besöker parken ska man helst vara beväpnad med en bra zoom-kamera och en kikare. Det kan vara stora avstånd till djuren.