Dagsutflykt till nationalparken Kaeng Krachan

11 februari 2020

OBS Båda utflykterna (januari och februari) är fullbokade.

Följ med Svenskföreningen i Hua Hin på en upplevelserik och spännande dagsutflykt till nationalparken Kaeng Krachan.

Kaeng Krachan är den största nationalparken i Thailand. Parken ligger i provinserna Phetchaburi och Prachuap Khiri Khan, parken avgränsas av gränsen till Myanmar i väst. Genom Kaeng Krachan flyter Petchaburifloden. Floden är uppdämnd av en kraftverksdamm som fungerar som en reservoar för ett vattenkraftverk. Dammen fungerar även som vattentäkt och rekreationsområde.

Denna heldagsutflykt bjuder på rika naturupplevelser.

På morgonen startar utflykten vid Clocktower klockan 09.00. Vi åker med mindre bussar ett par timmar, där vi får uppleva en natur, som kanske inte finns runt Hua Hin.

Väl framme börjar vi med en “forsränning”. Flodfärden görs i den reglerade delen av floden nedströms dammen där vattenflödet är jämnt året runt. Strömmen är därför relativt långsam vilket garanterar en enkel forsränning som passar både barnfamiljer och äldre. Enda kravet är tillräcklig rörlighet för att kunna ta sig i och ur en gummibåt. Gummibåtarna är bekväma och stabila och en erfaren guide följer med varje båt. Det kan dock bli lite vattenplask så det rekommenderas att vi byter om till badkläder eller andra lätta kläder före flodfärden. Tillfälle till ombyte ges före och efter färden. Flodfärden är en storslagen upplevelse då den flyter genom det vackra landskapet med frodiga gröna skogar och pittoreska byar längs stränderna.

Efter flodfärden som varar ungefär drygt en timme äter vi en gemensam lunch. När vi har ätit färdigt transporteras vi till dammen för en båttur med en sk långsvansbåt (long tail boat). Om man vill kan man köpa med sig mat för att mata de vilda makaker, som finns på en ö som båten kör runt. Maten kastas i vattnet och makakerna simmar ut för att käka. En kul upplevelse. Man ska dock ha respekt för att det handlar om vilda djur som kan bitas och sprida sjukdomar. Denna tur tar drygt en timme.

Vi avslutar dagen med att åka tillbaka till Hua Hin på vägar som går genom ett naturskönt landskap. Vi beräknas vara tillbaka i Hua Hin ca kl 18.00.

Frågor, anmälan, pris

Priset för detta arrangemang är 1200 Baht per person. I detta ingår busstresan från och till Hua Hin, lunch med softdrink (alkoholhaltig dryck betalas separat) och alla båtturer. Vi har en engelsktalande guide med oss. Antalet deltagare är begränsat till 20 personer. Det går bra att betala ev medlemsavgift innan avfärden.

Anmälan kan görs t o m 29 janauri kl 18.00. Därefter är anmälan bindande.
Värdar på resan är Anna-Lena och Ingemar.
Frågor och anmälan till Anna-Lena annalena@sfhh.se