Svenskförenings utflykt till Bangkok samlade 18 deltagare. Vi samlades vid klocktornet i Hua Hin och kom iväg en kvart före utsatt tid. Två minibussar tog oss till hotell Stable Lodge på Sukhumvit road i Bangkok där vi intog en gemensam lunch innan vi checkade in på rummen. Efter lunch besökte vi Jim Thompson House & Museum (se faktaruta).

Våra lokala transporter i Bangkok företogs med sky-train och färja för att inte fastna i trafikköer. Vår förträfflige reseledare och guide Jan Tryschel såg till att vi fick biljetter och att alla hamnade på rätt tåg och att inte någon kom bort vid något tågbyte. En av deltagarna var temporärt rörelsehindrad och fick förflytta sig med taxi istället. Det fungerade bra det också.

På kvällen blev det en gemensam middag på hotellet. Middagen förflöt under uppsluppna samtal och stämningen var hög.

Andra dagen stod ett besök till Grand palace på programmet.
Det blev både sky-train och färja på Chao Phraya för att ta oss till palatset.

Flertalet av herrarna var klädda i shorts med varierande benlängd och uppfyllde inte den stränga buddistiska dresskod som gäller för att besöka palatset. Det blev till att besöka “palats-skrädderiet”. De kom ut igen lätt stukade iklädda hippie-liknande fladder brallor och några baht fattigare.

Den stora sevärdheten i palatset är smaragdbuddhan (se faktaruta) som förvaras i ett rikt ornamenterat tempel, Wat Phra Kaew. Palatset i övrigt består av ett antal byggnader med öppna ytor emellan och är omgivet av en mur (se faktaruta).

Tillbaka till hotellet valde de flesta av oss att koppla av med en iskall öl före middagen och inför återfärden till Hua Hin.

Slutsummeringen blir att den här resan var väldigt rolig och att vi som deltog fick se ett par av de mest kända sevärdheterna i Bangkok. Vi fick också tillfälle att lära känna några nya ansikten i svenskföreningen. Jan och Anna-Lena gjorde ett proffsigt arbete som fick den här resan till stånd och genomförde den på ett förtjänstfullt sätt. Stort tack för det.

Fakta om Jim Thompson

Jim Thompson föddes 1906 som den yngsta av 5 syskon till en välbärgad familj i Delaware. Thompson avlade examen från Princeton 1928 och fortsatte att studera till arkitekt men tog aldrig sin examen, akilleshälen var infinitesimalkalkyl.

Under en period arbetade Thompson som inredningsarkitekt innan han 1941 tog värvning i armen. Under andra världskriget rekryterades Thompson för tjänstgöring i Office of Strategic Services (OSS), en föregångare till Central Intelligence Agency (CIA).

Hans första uppdrag i OSS var att arbeta med franska motståndsrörelsen i nordafrika. Efter freden i Europa sändes han till Sri Lanka (dåvarande Ceylon) för att arbeta med en av OSS stödd thailändsk motståndsrörelse.

Efter Japans kapitulation 1945 sändes Thompson till Thailand för att etablera ett kontor för OSS i Bangkok. 1946 blev Thompson miltärattache i Thailand.

I slutet av 1946 återvände Thompson till USA för att ta avsked från armen och för att upplösa sitt äktenskap innan han återvände till Thailand för att skapa sig en karriär som affärsman. Först sökte han sig till hotellbranchen men bytte efter ett par år inriktning till sidenbranchen där han tillsammans med andra investerare startade ett handelsföretag för siden.

Jämfört med andra västerlänningar i sydostasien vid den här tiden framstod Thompson som en lite udda figur. Han var amerikan, före detta inredningsarkitekt, före detta armeofficer, före detta säkerhetsagent, samlare av antikviteter och ägnade sig åt handel med siden.

I slutet av 50-talet började Thompson att bygga ett hem i Bangkok som var sammansatt av sex gamla teakhus som hade flyttats från Ayutthaya. När bostaden stod färdig 1959 flyttade han in där med sin antikvitetssamling.

1967, efter att ha bott och verkat i Thailand under 20 års tid försvann Thompson spårlöst under en vandring i Cameron Highlands i grannlandet Malaysia.

Thompsons bostad i Bangkok är idag ett museum öppet för allmänheten.

Fakta om Grand palace

Palatset började byggas 1782 på uppdrag av kung Rama I. Samtidigt blev Bangkok huvudstad i kungariket Thailand. Efterhand uppfördes flera byggnader inom palatsområdet, speciellt under kung Rama V. Efter 1925 bor inte kungahuset permanent i palatset. Efter att den absoluta kungamakten avskaffades 1932 flyttade alla regeringskanslier ut från palatset.

Palatsområdet är i huvudsak rektangulärt och omgivet av murar. Området innefattar ett antal byggnader och paviljonger omgivna av öppna gräsytor, trädgårdar och gårdsplaner. Allt är oplanerat och osymmetriskt beroende på den succesiva ut- och ombyggnaden av palatset under 200 års tid.

Palatset är uppdelat i flera kvarter. Smaragdbuddhans tempel; Yttre domstolen, med många offentliga byggnader; Mellanstaten, Inre domstolen och Siwalai Gardens kvartalet.

Grand Palace är för närvarande delvis öppet för allmänheten som museum, men det är fortfarande ett fungerande palats, med flera kungliga kontor.

Fakta om Smaragdbuddhan

SmaragdBuddhans tempel eller Wat Phra Kaew betraktas som det heligaste buddhistiska templet i Thailand. SmaragdBuddhan som finns i templet är en viktig religiös och politisk symbol i Thailand. Enligt legenden har den sitt ursprung i Indien. Historiska uppteckningar går tillbaka till 1400-talet i Chiang Rai, därefter har den flyttats ett antal gånger, till slut hamnade den i templet Wat Phra Kaew 1782.

Smaragdbuddhan, en mörkgrön staty ungefär 66 centimeter hög och tillverkad i ett helt stycke från en jade-sten. Smaragd betyder på thailändska djupgrön färg och inte den specifika stenen. Förutom den thailändska kungen och ställföreträdande kronprinsen får inga andra personer röra vid statyn. Kungen byter kappan runt statyn tre gånger om året, vilket motsvarar sommaren, vintern och regnperioden, en viktig ritual som utförs för att bringa lycka över landet under varje säsong.