Årsmötet 2019

Det var dryga 50 deltagare på årsmötet. Som mötesordförande valdes förra ordförande C-G Ericsson och som mötesekreterare valdes Bengt Mellberg. C-G gick igenom punkterna på dagordningen i ett bra tempo.

Lars Håkansson föredrog styrelsens förslag till ändrad medlemsavgift. Nuvarande ordning som har varit sedan 2016, är att föreningen har en medlemsavgift som då var 700 baht, förra året sänktes den till 500 baht. Under tiden har de som inte varit medlemmar betalat en mötesavgift på 200 baht resp 100 baht (för luncherna). Förslaget från styrelsen är 200 baht i medlemsavgift fr o m oktober 2019.

Förslaget omfattar också att slopa mötesavgiften. Så alla som deltar i föreningens aktiviteter är medlemmar. Årsmötet beslutade att anta styrelsens förslag.

De avgående styrelsemedlemmaren Bengt Mellberg och Lotta Robertsson avtackades med blommor och spanskt vin (då det är till Spanien de är på väg). De inte närvarande styrelsemedlemmarna Lars-Olof Fagerström och Sune Westhed blir avtackade på annat sätt.

Efter det presenterade nya styrelsen. Lasse Håkansson fortsätter som ordförande ett år till. Likaledes gör Anci Länta som ledamot. Nya medlemmar som invaldes var Henrik Nybom och Annlena Öberg, de valdes på två år. Weikko Seppälä invaldes på ett år.

Till revisorer valdes Jan Truchel och Lasse Roos.
Till revisor valdes Lasse Roos, suppleant Hans Fohrman.

Därefter blev det buffé som vanligt. Dagens efterrätt var friterade bananer med glass. Något som ordförande beställt till oss alla. Det blev rusning till efterrätten.

Efter maten kom Grand hotels chef Dr Roongroch Seeluangsawat och berättade om planerna för infrastrukturutvecklingen för Hua Hin. Det är dessa saker som utmärker sig:

• Hua Hin Airport byggs ut för att kunna ta emot större flygplan. Landningsbanan ska bli två meter bredare

• Vägen mellan Hua Hin och Pran buri byggs ut. Den ska bli dubbelfilig. Detta tror jag vi alla uppskattar då vägen till Pran buri är hårt trafikerad med höga farter

• Järnvägen förbi Hua Hin byggs ut. Dels blir det en snabbjärnväg som kommer att gå på höga pelare. Dels så blir det under snabbjärnvägen en dubbelspårig järnväg. Det ska vara färdigt inom tre år, så är det ialla fall planerat.

• Skywalk på Hua Hin Lek fai ska byggas.

• Befolkningen i Hua Hin ökar med 10 % per år

Sedan är Hans Fohrman tillbaka, och berättade nyheter kring visumregler. Income letter, ingen förändring för Sverige. 65000 baht per månad i inkomst (brutto). Om man inte har inkomst utan måste ha 800 000 baht i kontanter på ett thailänskt konto, kontakt Hans för närmare information.

För marriage extension sker ingen förändring. Visa run i Laos och Kuala Lumpur: boka tid på ambassaden i för tid är ett tips. Har ni några frågor så kontakta Hans på e-postadress hans@sfhh.se