Ambassadör Staffan Herrströms månadsbrev

Till alla svenskar som bor i Thailand

Det är nu bara några dagar kvar till Songkran, som ju är vattenfestival och thailändskt nyårsfirande på samma gång.

Jag har redan deltagit i ett par Songkran-event såsom det årliga Songkran Run i Lumphini parken förra söndagen. Och där är det inte helt fel att det står folk och skvätter vatten på en längs vägen… Det var varmt den söndagen kan jag säga.

Och våra konsulära medarbetare deltog förra veckan i ett mycket välorganiserat event som turistpolisen anordnade om säkerhetsfrågor inför Songkran. Trafiksäkerheten är förstås som alltid viktigast att tänka på. Väldigt många är ute på vägarna. Ta det försiktigt!

När jag tittar tillbaka på mars månad i kalendern så kan jag se att det har hänt mycket som har varit relaterat till svenska företag och främjandet i stort.

Volvo Buses lanserade sitt nya chassi för bussar i mitten på mars. Ett par veckor innan dess öppnade Fitness24Seven sitt första gym i Bangkok – med planer på ytterligare expansion framöver. Och QuizzR som arbetar på uppdrag av ett antal nordiska företag hade en första genomgång av vad de kan erbjuda i form av utbildning i hållbarhetsfrågor för thailändska leverantörer. Genomgående väldigt inspirerande att få delta och säga några ord från ambassadens horisont.

Och handelskammarens årsmöte är förstås någonting som jag alltid vill vara med på. Alltid lika trevligt och med intressanta talare (i år förre chefredaktören för Bangkok Post khun Pichai Chuensuksawadi).

Jämställdhet och företagande är ett tema som vi arbetar allt mer aktivt med. Redan förra året lanserade IKEA sitt nya pappaledighetskoncept på en presskonferens tillsammans med ambassaden i samband med kvinnodagen.

I år hade vi tagit de här frågorna ett steg vidare i nära samarbete med Bangkok-börsen och UN Women. På internationella kvinnodagen den 8 mars arrangerade vi gemensamt ett event på temat ”Ring the bell for gender equality!”. Vi höll till i Bangkok-börsens lokaler och hade en väldigt spänstig paneldiskussion om jämställdhetens betydelse för privata företag – svenska såväl som thailändska. UN Women gjorde några intervjuer i sammanhanget som just nu håller på att publiceras på sociala medier: ”the business case for gender equality”. Vi ska försöka fortsätta arbeta på det temat också framöver.

Vårt främjandearbete i Laos tog några rejäla kliv framåt de gångna veckorna genom ett skogsevent i Vientiane i början på mars där svenska erfarenheter presenterades på ett utmärkt sätt av Vivianne Gillman på Business Sweden – följt av ett besök i Sverige av vice premiärminister Sonexay Siphandone. Mycket lyckat enligt rapporterna från Stockholm.

En helt annan typ av främjande bedrev vi i samband med den stora bokmässan i Bangkok, då vi gästades av barnboksförfattaren Carl-Johan Forssén Ehrlin (”Kaninen som så gärna ville somna” m fl…). Väldigt spännande. Han är översatt till 46 språk! Nu också thailändska.

Månadens största händelse för ambassaden var vår stora workshop, arrangerad av utvecklingssektionen i nära samarbete med FN:s ekonomiska kommission för Asien och Oceanien, UNESCAP. Temat var ”Building resilience through participation”, och vi hade i storleksordningen 150 deltagare, primärt från våra olika partners i det regionala utvecklingssamarbetet. Det här är ett årligen återkommande event; jag deltog för tredje gången, och det har alltid varit både givande i sig – och spännande att se hur våra olika partners stimuleras att nätverka med varandra.

I år hade vi dock tagit det hela ett steg vidare i och med samarbetet med UNESCAP. Det betydde att vi kunde föda in erfarenheter, slutsatser och budskap från vår workshop till det arbete med FN:s sjutton hållbarhetsmål, SDG:s, som ESCAP och dess medlemsländer bedriver i regionen. Vi fick t ex tillfälle att genom utvecklingssektionens chef Anne-Charlotte Malm, förmedla detta direkt till regionens ministermöte som gick av stapeln dagarna efter vår workshop.

Jag har nu några lugnare dagar framför mig (däribland ett Sverige-besök). Men i maj är kalendern späckad igen. Jag återkommer om det.

Ha en riktigt trevlig Songkran!

Bästa hälsningar

Staffan Herrström
Ambassadör

Foto: Thomas Engström

mars 25th

Säsongens sista medlemsmöte inleddes med blodtrycksmätning av de som ville. Därefter talade Dr Ponsak om faror med för högt blodtryck och om självhjälp. Största delen av mötet var vikt till Bangkok Hospital.
Ca 40 medlemmar deltog. Nästa medlemsmöte är den 27/11, då är det stor jubileumsfest på Dusit Tani.
/Rakel

mars 21st

Säsongens sista bokklubb hade vi idag. Bl.a. hade vi läst Marie Göranzon Vrålstark&Skiträdd. En intressant bok där vi fick mycket bra inblick i skådespelaryrket. Läsvärd!
Andra hade också läst Anders de la Motte Slutet på sommaren.

Afternoon the med godsaker avnjöts på Hyatt. Dessutom fick vi se delfiner leka i havet.
/Rakel

mars 15th

Ett till IKEA

Embassy of Sweden in Bangkok
Congratulations to IKEA on opening in Bang Yai, your second store in Thailand which will be the largest in South East Asia. This innovative Swedish brand introduced flat packs and self-assembly to the consumers and has streamlined sustainability throughout their organisation from sourcing to operation.

IKEA Bang Yai | อิเกีย บางใหญ่

Video credit: Katarina Svensson

mars 8th

Nästan 30 unga Gubbar på herrlunch i Svenskföreningens regi på La Grappa. Maten var fantastisk och idag fick vi först lyssna på information om hur internationella kvinnodagen uppstod och utvecklades genom åren, av föreningens ordförande Lasse Håkansson. Sen berättade Lars Gullstrand om hans och Kittys resa till bland annat Vietnam och Laos. Det blev en härlig två timmars lunch i trevligt sällskap...// LH ... Se merSe mindre

mars 7th

Dagens damlunch var på La Grappa. En trevlig tillställning. ... Se merSe mindre

Inbjudan till medlemsmöte 22/3

Vi kommer att vara på Hotel Grand (bredvid San Paulo sjukhus).
Kassan och baren öppnar kl. 17.00. Mötet startar kl. 18.00.
Maten kostar 400 baht och de som inte är medlemmar betalar dessutom en mötesavgift på 200 baht.
Maten är en mindre thailändsk buffé, se nedan.
Jämna pengar önskas.

På programmet:
Inledning Lasse Håkansson
Styrelsen informerar Lasse Håkansson

Del 1 kl. 18.00
Bangkok Hospital I Hua Hin. Personal från sjukhuset informerar om högt blodtryck och om de risker och diagnoser detta kan medföra. Tolkning till svenska.
Alla mötesdeltagare har möjlighet att kostnadsfritt kolla sitt blodtryck innan mötets början, mellan 17.00 - 18.00.

Mat kl. 19.00
Buffén innehåller:
* Fresh garden vegetable sallads bar
* Chicken soup with coconut milk
* Fried Rice with vegetable
* Pad Thai (noodle with chicken)
* Grilled pork with mushroom sauce
* Grilled filé of fish with tartar sauce
* Mixed fruit from season
* Coffee

"2 minuter" anmäl i förväg

Del 2 kl.19.30
Anci Länta, Information om "Framtidsfullmakt"

Lars-Olof Fagerström, "Sjukvårdsförsäkringsfrågan"

Anci Länta, "Nepalresan"

Avslutning kl. 20.00

Anmäl senast den 18/3 kl.18.00 till info@sfhh.se eller svara på denna mail.
Anmälan är bindande.

Det går utmärkt att lösa eller förlänga medlemskort (500 b) denna kväll.

Välkomna!
/Styrelsen

Inbjudan hängs upp på Moons restaurang.

Varför inte bilda en förening där vi svenskar skulle kunna träffas och ha trevligt, och också få tips och råd för att lättare klara av ev. problem? Sagt och gjort, möteslokal fixades (Sweden restaurant), inbjudan till ett första möte skrev och inbjudan sattes upp på några olika ställen samt spreds i brevlådorna hos svenskar i olika områden i Hua Hin. 52 personer anmälde sitt intresse, 62 personer kom – och fyllde hela Sweden restaurant! Resten är, som man säger, historia. Som jämförelse kan vi nu se att vid mötet i oktober 2013 deltog 200 fler personer än vid första mötet.

Föreningen har haft ett 50-tal arrangemang sedan dess. Här finns referatet från det första mötet. Referat från övriga möten hittar du under “Möteshistorik” i spalten till vänster. Utvecklingen under åren Från det 60-tal, som deltog vid första mötet, har deltagandet i föreningsaktiviteterna utvecklats långt. Nu deltar alltid 3-4 gånger så många personer vid medlemsmötena. Och får sig ärtsoppa, pannkakor och information till livs.

Mötena Från första mötets huvudämnen – bilda föreningen och den s.k. SINK-skatten – har ämnesvalet vid mötena breddats. I stadgarna anges syftet: ”Föreningen har som ändamål att verka för utbyte i Thailand mellan svensk och thailändsk kultur samt att verka för uppbyggnad av sociala relationer mellan svenskar i Hua Hin och det thailändska samhället. Föreningen är politiskt och religiöst neutral och obunden.”

Konsulatet Pär Kågeby vid Svenska ambassaden i Bangkok har varit en kär gäst som varje år har berättat om ambassadens mångfacetterade verksamhet. Olika aspekter på thailändsk lagstiftning har varit, och är, återkommande teman – fastighetsfrågor, testamenten, bolagsjuridik, immigrationsregler m.m. – liksom sjukvårds- och försäkringsfrågor. Styrelsemedlemmar har också engagerat sig i medlemmars problem runt fastigheter, sjukvård m.m.

Svenskföreningens ordförande Gert Andersson skrev i mars 2009 till svenska ambassaden i Bangkok, med en önskan om att få konsulär service i Hua Hin. Förhoppningen var att få någon från ambassaden att komma till Hua Hin kanske ett par gånger per månad.
Så här skrev Gert: ”Vi inser så klart att det inte är aktuellt med ett stationärt kontor. Nej, förhoppningen är att vi kan få besök av någon lämplig person en eller två gånger per månad.”
Så mycket mer glädjande att vi nu har ett permanent konsulat!
Mycket mer än vi vågade hoppas på.

Invigningen av konsulatet i september 2012.
Honorärkonsul Victor Sukseree i talarstolen, ambassadör Klas Molin lyssnar.

Rollen i samhället
Med åren har föreningen etablerat sig ordentligt i det thailändska samhället och byggt upp ett värdefullt nätverk, mycket i kraft av att vi svenskar sannolikt är den största utländska gruppen i Hua Hin. Redan tidigt möttes vi av höga förväntningar, när Immigrationsmyndigheten förlorade sina lokaler i Hua Hin och hotades med att flyttas till gränsområdet mot Burma, utanför Prachuab Khirikhan.

Föreningen bidrog på ett hörn till att kontoret kunde vara kvar i Hua Hin, till fromma för de tusentals utlänningar som vistas här, kortare eller längre tid.

Med det nu utvecklade samarbetet med tidningen Hua Hin Today syns föreningen allt mer i Hua Hins samhällsliv.
Vi har stora förhoppningar på denna informationskanal!

Aktiviteter Förutom månatliga medlemsmöten/årsmöte varje säsong, så ordnar föreningen dam- och herrluncher, samordnar researrangemang, språkkurser, regelbundna bouleträffar och en hel del andra arrangemang, vilka återfinns på vår aktivitetssida

Rabatter
Medlemmarna erbjuds också att använda sig av de framförhandlade rabatter som återfinns på vår rabattsida.
OBS – Rabattsidan har en inloggning
Lars Olof