Vi minns vår jubileumsfest!Svenskföreningen i Hua Hin firade de första 10 åren av föreningens verksamhet med en väl tilltagen fest på Dusit Thani Hua Hin i november.Inbjudna var förstås alla föreningens medlemmar och deras gäster men också särskilt inbjudna gäster från när och fjärran. Självklart hölls en del högtids- och minnestal men det bjöds också på en utmärkt och väl tilltagen buffé. Efter dessert och kaffe med musikalisk underhållning så bjöds det upp till dans.

Ordförande Lasse Håkansson hälsade alla drygt 100 deltagare mycket välkomna. Lasse gjorde en kort tillbakablick och fungerade också som konferencier under festen.

Vicekonsul Pär Kågeby, föreningens mest flitiga föredragshållare, var med redan vid föreningens andra medlemsmöte. Vi har tack vare hans framträdanden kunnat följa ambassadens konsulära arbete år från år. Han gav också en bakgrund till hur svensk konsulatet i Hua Hin kom till.

Khun Victor Sukseree, “vår” honorärkonsul i Hua Hin gav sin bild av historien runt konsulatet. Khun Victor talade på “hemmaplan”, efter att ha varit chef för exklusiva Dusit Thani i omkring 25 år. Han lämnade det uppdraget för ett par år sedan, för andra uppdrag inom koncernen.

Sveriges ambassadör i Thailand, Staffan Herrström, gratulerade föreningen på 10-årsdagen. Han berättade också om en del aktuella frågor som ambassaden arbetar med.

Det serverades en diger buffé. Förrätter, varmrätter och efterrätter, västerländskt och thailändskt. Ingen behövde gå hem hungrig denna kväll…

Till kaffet underhöll musikanterna Janne Edwall och Stefan J:son  (bilden) på ett mycket trevligt sätt. För dansmusiken svarade den duktiga filippinska gruppen Jennifer & Jesper.

Andra talare vid festen var Erik Stenberg-Roos, Svenska kyrkan, och Lars Olof Fagerström, en av de tre grundarna av föreningen. De två andra grundarna, föreningens förste ordförande Gert Andersson och Margareta Olsson, var tyvärr förhindrade att delta. Finska och norska föreningarna i Hua Hin gratulerade föreningen med presenter. Vi hedrades också med närvaro av representanter från svenskföreningarna i Phuket och Udon Thani.